Mnoho tvárí potratu

10.09.2021

V tomto článku sa zameriavam na fyziologickú stránku potratu. Prečo? Lebo sama som neraz googlila "či to je ono" alebo nie. Nevedela som či a čo je ešte v norme. Netušila som či ide aj o môj život, alebo je to iba súčasť procesu. Hľadala odpovede, v panike a strachu.

Paradoxne obrázok z vydareného tehotenstva - moje dievčatko milované
Paradoxne obrázok z vydareného tehotenstva - moje dievčatko milované

Článok vychádza z mojich skúseností a vedomostí, ktoré som pri tom načerpala. Nie je odborným produktom gynekológa. Je skúsenosťou ženy po dvoch potratoch v prvom trimestri. Ako to prebieha, ako to prebiehať môže, kedy je to v poriadku a kedy utekať do nemocnice.


Zamlčaný potrat

v mojom prípade skôr umlčaný potrat

Toto bol môj prvý. Mala som vtedy 26 rokov a v skorom štádiu tehotenstva som začala krvácať. Hospitalizovali ma, dali hormóny na podporu tehotnosti, askorutín proti krvácaniu. Časom sa zdalo, že situácia je pod kontrolou a ja som sa nesmierne tešila na prvé dieťa. Až kým doktor na jednej kontrole neskonštatoval, že srdiečko prestalo biť. Odvtedy mám v mojom srdci dieru a v karte zapísané - zamlčaný potrat. 

Jedná sa o formu potratu, kedy sa telo nesnaží bábätko vypudiť samovoľne. Je však možné, že by k tomu skôr či neskôr došlo. Nikto presne nevie. Jedna lekárka sa ma dokonca pýtala, či chcem počkať, či si to telo neodkrváca nakoniec samé. Vtedy som sa rozhodla pre kyretáž, nakoľko myšlienka, že vo mne skončil život ma psychicky veľmi ubíjala. Nechcela som ten stav ani o sekundu dlhšie. Dosť náročné pre mňa bolo už len čakanie na potvrdenie verdiktu.  Ísť domov s myšlienkou - asi nežije, nevieme, uvidíme. Konečná...

Totiž, pred tým, než sa niečo takéto oficiálne vyhlási a vykoná sa ukončenie tehotenstva, situácia sa sleduje pár dní. Alebo (prípadne aj aj) sa na potvrdenie zavolá viacero odborníkov na posúdenie stavu. Istota je istota...nikto vás predsa nechce obrať o bábätko.

Kyretáž 

alias VÝŠKRAB 

Čo viac k tomu dodať? Jednoducho ide o operáciu v celkovej anestéze, počas ktorej vám vyškrabú maternicu. Krajšie povedané - vyčistia.

Znie to  takto horšie než to v skutočnosti je. Trvá asi 10 či 15 minút a je to rutinná záležitosť. Nebolí a ani po operácii to nie je nič hrozné. Takže ak vás čaká, nebojte sa. Psychicky je to omnoho náročnejšie ako fyzicky. 

Photo by Brandi Redd on Unsplash
Photo by Brandi Redd on Unsplash

Ako to prebieha

opis možného priebehu zamlčaného potratu

S predošlým krvácaním či bez, lekár vyhodnotí stav bábätka ako neprosperujúci. Tento stav sa odsleduje a viacnásobne potvrdí. Vykoná sa kyretáž a maternica sa vyčistí. Pri čistení sa zoberie vzorka maternice na histológiu (aspoň teda mne brali), aby sa vylúčili závažnejšie príčiny zastavenia tehotnosti. Pacientka sa ďalej sleduje. Najmä čo sa týka ďalšieho krvácania a menzesu. 

Môže chvíľu trvať, kým sa cyklus opäť utrasie. 

Nevýhody:

  •  celková anestéza a záťaž na organizmus
  •  zanesenie infekcie (vyberte si dobrú nemocnicu, dobrého lekára)
  •  môžu vás vyčistiť zle, tzn. nedostatočne a je potrebné zákrok opakovať (s tým som sa nestretla osobne)
  •  môžu vás vyčistiť až príliš, resp. poškriabať steny (to sa mi tuším stalo, resp. jeden gynekológ pri prehliadke skonštatoval, že mám poškrabaný krčok, vraj asi tým)
  •  minimálne 3 mesiace by ste sa nemali pokúšať opäť otehotnieť, nakoľko sa sliznica musí zahojiť. 

Výhody:

  •  rýchle a profesionálne ukončenie nežiaduceho stavu
  •  ďalší rozbor vzorky pre vylúčenie závažných ochorení

Prirodzený potrat

áno, aj takýto zážitok patrí medzi tie prirodzené

Bohužiaľ, aj toto je príroda a za normálnych okolností telo veľmi dobre vie, ako sa "s tým" vysporiadať. Takýto bol môj druhý potrat a musím povedať, bolo to lepšie. Objasním aj prečo, avšak poďme sa pozrieť na jednu veľmi podstatnú otázku - kedy to je v poriadku a kedy treba utekať na pohotovosť?

 (Pozor, pripomínam, že článok píšem ako žena so skúsenosťou, nie lekár/gynekológ) 


Čo je v norme?

  •  výrazné krvácanie (u mňa trvalo asi týždeň)
  •  menštruačné bolesti
  •  krv tmavočervená, sýta, hutná, hustá s kúskami


Čo nie je v norme?

  •  riedka krv, ktorá tečie po nohách - cca 1 vložka za hodinu a viac
  •  silné bolesti
  •  akákoľvek väčšia nepohoda 


Každopádne, aj keď sa jedná o prirodzený akt, je dobré byť po celý čas pod sledovaním gynekológa. Sú lekári, ktorí odporúčajú čistenie každej pacientke. Ak s takýmto postupom nesúhlasíte, jednoducho si nájdite iného odborníka a poraďte sa s ním. Vaše telo, vaša voľba.


Photo by M. on Unsplash
Photo by M. on Unsplash

Ako to prebieha?

opis možného priebehu prirodzeného potratu

Menštruačné bolesti spojené s výrazným krvácaním. Potvrdenie stavu pri návšteve lekára/pohotovosti. Kľudový režim a ponechanie voľnosti telu, nech robí, čo musí. Prípadne podanie injekcie na stiahnutie maternice (do zadku) či oxytocínové kvapky - určuje lekár.

Kontrolná sonografia či je maternica čistá, alebo je nutné dopomôcť kyretážou. Sledovanie hladiny HCG tehotenského hormónu - mal by postupne klesať čo je znak, že telo úplne prijalo späť stav - netehotná :(

Nevýhody:

  •  komplikácie ak sa maternica sama dostatočne nevyčistí a stav sa zanedbá. Riziko zápalov... Preto sa treba poistiť aj dobrým lekárskym vyšetrením - sonografom a potvrdením, že maternica je čistá a v poriadku.

Výhoda:

  •  nemusíte čakať 3 mesiace na zotavenie maternice a môžete sa opäť pokúsiť o bábätko. Odporúča sa samozrejme aspoň trošku pokoja pre telo 

Koľko žien, toľko príbehov

Tieto boli moje. Zamerané na to, čo som o potrate chcela vedieť ja, než som ho zažila. 
Ak práve niečím takým prechádzate: I see you, I feel you. Držte sa (ak sa to vôbec dá).